조선왕조계보 '조'와 '종'의 차이
태정태세문단세예성연중인명선광인효현숙경영정순헌철고순
무엇일까요?
바로 조선의 27대 왕계보를 외울 때 사용했던 줄임말입니다.
그런데 조선의 왕의 계보를 보면 '조'를 사용하는 왕이 있고, '종'을 사용하는 왕이 있습니다.
궁금하셨던 적이 없으셨나요?
The difference between 'Jo' and 'Jong' in the Joseon Dynasty genealogy
Tae Jung Tae Se Moon Dan Se Ye Sung Yeon Joon In Myeong Seon Gwang In Hyo Hyun Sook Kyeong Yeong Jeong Soon Heon Cheol Go Soon
What do you think it is?
It is an abbreviation used to memorize the 27th Wanggyebo of Joseon.
But if you look at the genealogy of the king of Joseon, there is a king who uses 'Jo' and there is a king who uses 'Jong'.
Didn't you ever wonder?
공영달 예가정의 왕제 편에 따르면 태조는 "다른 성씨로 그 나라의 대부가 된 경우에 그가 태조가 된다."라고 전하고 있습니다.
따라서, 창업 군주인 '태조'를 제외하고 후대의 모든 왕은 '종'을 사용해야 했습니다.
고려를 살펴보면 이를 명확하게 알 수 있습니다.
According to Gong Young-dal Ye-ga-Jung Wang-je, Taejo says, "If you become the godfather of the country with another family name, he becomes Taejo."
Therefore, every future king had to use a bell, except for the founder monarch, Taejo.
If you look at Goryeo, you can see exactly this.
그런데 조선만이 조종공덕, 즉 '조는 공이 있고, 종은 덕이 있다.'라는 주장과 '조와 종에는 높고 낮음이 있을 수 없다.'라는 주장을 통해 태조 이성계를 제외한 세조, 선조, 인조, 영조, 정조, 순조의 묘호가 존재합니다.
However, only Joseon is a royal virtue, namely, the title of King Sejo, King Seonjo, King Injo, King Yeongjo, King Jeongjo, and King Sunjo, excluding King Taejo Lee Seong-gye.
세조의 경우는 이미 세종대왕께서 묘호를 '세종'으로 사용하고 있었고, 부모와 자식 간의 왕위 계승이 아니고 형제의 간의 왕위 계승이므로 '조'를 사용할 수 있다는 신하들의 의견이 합당하다고 판단한 예종의 의해 독단적으로 묘호가 정했다고 전해집니다.
In the case of King Sejo, King Sejong was already using Myoho as Sejong, and it is said that Myoho was arbitrarily decided by King Yejong, who judged that the opinions of his servants that 'Jo' could be used because it was not a succession between parents and children, but between brothers.
선조의 경우는 원래 '성종'이었으나 광해군 재위 시절 신하들이 임진왜란을 극복한 공을 높여 '조'를 붙이길 간청했고, 이를 온당하다 여긴 광해군에 의해 조를 칭하게 되어 '선조'가 되었다고 합니다.
In the case of King Seonjo, he was originally 'Sungjong' but during the reign of King Gwanghaegun, his servants begged him to add 'Jo' by raising the contribution of overcoming the Imjin War.
인조의 경우는 최초 묘호가 '열조(烈祖)'였지만, 효종 재위시절 종사를 빛내고, 온누리에 덕을 입혔다는 간언으로 조를 붙이고 묘호를 '인조'라고 하였습니다.
In the case of Injo, the first Myoho was 'Yeoljo(烈祖)' but he added Jo with the adage that he shone during Hyojong's reign and gave virtue to Onnuri, and the Myoho was called 'Injo'.
영조는 원래 '영종'이었지만, 고종 재위시절 김상현의 간청으로 '조'를 붙여 묘호를 '영조'라 하였습니다.
Yeongjo was originally 'Yeongjong', but at the request of Kim Sang-hyun during the reign of King Gojong, the title of Myoho was called Yeongjo by adding 'Jo'.
정조 또한 '정종'이었지만, 고종이 황제의 자리에 오른 뒤에 그 4대 조상까지 추존하는 것이 관례라고 하여 '정종'을 '정조'로 묘호를 바꾸게 되었습니다.
Jeongjo was also 'Jeongjong', but after King Gojong ascended to the emperor's position, it was customary to honor his fourth ancestor, so he changed his name from 'Jeongjong' to 'Jeongjo'.
순조는 영조와 정조보다 먼저 묘호를 '조'로 바꾸었는데요.
철종 재위시절 천주교도들을 죽이고 서적을 불태워 없애고 성리학을 빛냈다는 공으로 '조'를 붙여 '순조' 되었습니다.
Soonjo changed Myoho to 'Jo' before Yeongjo and Jeongjo.
During the reign of King Cheoljong, it was 'Sunjo' by adding 'Jo' to the credit of killing Catholics, burning books, and shining Neo-Confucianism.
조선 후기 성군으로 평가되는 영조와 정조를 제외하고, 세조, 선조, 인조, 순조는 과연 합당한 묘호일까에 대하여 다시 한번 생각하게 됩니다.
Except for King Yeongjo and Jeongjo, who are considered to be Seonggun in the late Joseon Dynasty, I think once again about whether King Sejo, King Seonjo, King Injo, and Sunjo are proper Myoho.